EN Česky

Vznik události: 9. 9. 2014, 18.43.00 h.
Popis události: těžká újma na zdraví cestujícího, vzniklá jeho vlečením při rozjezdu po předchozím přivření křídly dveří tramvajového vlaku linky č. 17, kurz 206, ze zastávky ÚMOb Jih.
Dráha, místo: dráha tramvajová, zastávka ÚMOb Jih.
Zúčastněni: Dopravní podnik Ostrava, a. s. (provozovatel dráhy a dopravce tramvajového vlaku linky č. 17, kurz 206).
Následky: 1 zraněný;
celková škoda 594 Kč, ta však není ke dni zveřejnění Zprávy o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události konečná.
Bezprostřední příčina: uvedení tramvajového vlaku linky č. 17, kurz 206, zaměstnancem dopravce do pohybu s cestujícím, přivřeným křídly předních dveří řízeného drážního vozidla, za část zavazadla (batoh).
Přispívající faktor: nedbání pokynu dopravce – zvukové a optické výzvy (návěsti) „Nevystupujte nenastupujte“ dané zaměstnancem dopravce tramvajového vlaku před započetím uzavírání dveří a nedbání zákazu pohybu v drážním vozidle – nástupním prostoru drážního vozidla, s batohem na zádech;
vliv alkoholických nápojů požitých poškozenou osobou mající za následek snížení jejích duševních funkcí a reakční úrovně na jednotlivé podněty.
Zásadní příčina: nepřesvědčení se odpovídajícím způsobem zaměstnancem dopravce o situaci podél tramvajového vlaku linky č. 17, kurz 206, před odjezdem ze zastávky ÚMOb Jih a nezjištění osoby, která stála bezprostředně před předními dveřmi řízeného drážního vozidla přivřená za část zavazadla (batoh) křídly předních dveří řízeného drážního vozidla předmětného tramvajového vlaku.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření směřujícího k realizaci níže uvedeného bezpečnostního doporučení:
vybavit drážní vozidla, motorové a vlečné tramvajové vozy všech typů, určená k přepravě cestujících, technickým zařízením zajišťujícím dodržení minimální doby 3 sekund trvání zvukové výstrahy a optické výzvy (návěst „Nevystupujte nenastupujte“) před zavíráním dveří pro ukončení výstupu a nástupu cestujících, a to
tak, aby se dveřní křídla dala do pohybu až po uplynutí doby trvání zvukové výstrahy a optické výzvy (návěst „Nevystupujte – nenastupujte“), u všech dopravců na dráhách tramvajových v České republice, vyjma Dopravního podniku Ostrava, a. s., u kterého bylo výše uvedené bezpečnostní doporučení již realizováno.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'