Vznik události: | 9. 9. 2014, 18.43.00 h. |
Popis události: | těžká újma na zdraví cestujícího, vzniklá jeho vlečením při rozjezdu po předchozím přivření křídly dveří tramvajového vlaku linky č. 17, kurz 206, ze zastávky ÚMOb Jih. |
Dráha, místo: | dráha tramvajová, zastávka ÚMOb Jih. |
Zúčastněni: | Dopravní podnik Ostrava, a. s. (provozovatel dráhy a dopravce tramvajového vlaku linky č. 17, kurz 206). |
Následky: | 1 zraněný; celková škoda 594 Kč, ta však není ke dni zveřejnění Zprávy o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události konečná. |
Bezprostřední příčina: | uvedení tramvajového vlaku linky č. 17, kurz 206, zaměstnancem dopravce do pohybu s cestujícím, přivřeným křídly předních dveří řízeného drážního vozidla, za část zavazadla (batoh). |
Přispívající faktor: | • nedbání pokynu dopravce – zvukové a optické výzvy (návěsti) „Nevystupujte – nenastupujte“ dané zaměstnancem dopravce tramvajového vlaku před započetím uzavírání dveří a nedbání zákazu pohybu v drážním vozidle – nástupním prostoru drážního vozidla, s batohem na zádech; • vliv alkoholických nápojů požitých poškozenou osobou mající za následek snížení jejích duševních funkcí a reakční úrovně na jednotlivé podněty. |
Zásadní příčina: | nepřesvědčení se odpovídajícím způsobem zaměstnancem dopravce o situaci podél tramvajového vlaku linky č. 17, kurz 206, před odjezdem ze zastávky ÚMOb Jih a nezjištění osoby, která stála bezprostředně před předními dveřmi řízeného drážního vozidla přivřená za část zavazadla (batoh) křídly předních dveří řízeného drážního vozidla předmětného tramvajového vlaku. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření směřujícího k realizaci níže uvedeného bezpečnostního doporučení: ◦ vybavit drážní vozidla, motorové a vlečné tramvajové vozy všech typů, určená k přepravě cestujících, technickým zařízením zajišťujícím dodržení minimální doby 3 sekund trvání zvukové výstrahy a optické výzvy (návěst „Nevystupujte – nenastupujte“) před zavíráním dveří pro ukončení výstupu a nástupu cestujících, a to tak, aby se dveřní křídla dala do pohybu až po uplynutí doby trvání zvukové výstrahy a optické výzvy (návěst „Nevystupujte – nenastupujte“), u všech dopravců na dráhách tramvajových v České republice, vyjma Dopravního podniku Ostrava, a. s., u kterého bylo výše uvedené bezpečnostní doporučení již realizováno. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |