Vznik události: | 16.04.2010 11:01 |
Popis události: | srážka součásti prvního z dvojice hnacích drážních vozidel s pravou středovou ohnutou kolejnicí odbočné větve výhybky č. 5, s dřevěnou konstrukcí přejezdu v km 266,787 a s pravou středovou ohnutou kolejnicí odbočné větve výhybky č. 3, vykolejení zadního podvozku tohoto hnacího drážního vozidla a jeho samovolné nakolejení |
Dráha, místo: | žst. Golčův Jeníkov, 1. traťová kolej, km 266,813 tratě č. 324 Brno hl. n. – Kutná Hora hl. n. |
Zúčastněni: | ČD Cargo, a. s., (dopravce) Správa železniční dopravní cesty, s. o., (provozovatel dráhy) České dráhy, a. s., (operátor provozovatele dráhy) |
Následky: | škoda na drážním vozidle: 300 000,- Kč škoda na infrastruktuře: 100 000,- Kč celková škoda: 400 000,- Kč |
Bezprostřední příčina: | 1. vypadnutí spojovacích šroubů skříně vedení kamene přenosu tažných sil 1. podvozku hnacího drážního vozidla 230.103-4 2. selhání záchytných lanových závěsů šikmých a vodorovných tyčí přenosu tažných sil 1. podvozku hnacího drážního vozidla 230.103-4 |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: | 1. nesprávně provedená údržba stupně „M“ hnacího drážního vozidla 203.103-4 2. nesprávně provedená periodická oprava „V“ hnacího drážního vozidla 230.103-4 |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | 1. dopravci ČD Cargo, a. s. se doporučuje: ve směrnici Kvsl-B-2009 „Údržba a opravy hnacích vozidel“ u stupně opravy „periodická vyvazovací V“ stanovit horní hranici kilometrického proběhu; 2. dopravcům provozujícím hnací drážní vozidla řady 230, 240 a 242 se doporučuje: zařadit kontrolu záchytných lan přenosu tažných sil do stupně opravy, který respektuje pro tuto kontrolu výrobcem doporučený kilometrický proběh; 3. dopravcům provozujícím hnací drážní vozidla řady 230, 240 a 242 se doporučuje: provést jednorázovou kontrolu zaměřenou na technický stav a parametry záchytných lanových závěsů šikmých a vodorovných tyčí přenosu tažných sil, kontrolu vidlic kamene a dotažení spojovacích šroubů vedení kamene přenosu tažných sil. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |