EN Česky

Vznik události: 9. 9. 2015, 9:15 h.
Popis události: ujetí svazku kolejových polí naložených na dvou podvozcích Vz 53/77 odstaveného na vyloučené koleji ve směru od žst. Vlkaneč, který se cestou po této koleji střetl se dvěma zaměstnanci provádějícími defektoskopické měření, vjel na nevyloučenou staniční kolej č. 3 žst. Golčův Jeníkov, kde narazil do odstavených 7 svazků kolejových polí s následným vykolejením prvního podvozku Vz 53/77 ujetého svazku kolejových polí a posledního podvozku Vz 53/77 odstavených svazků kolejových polí.
Dráha, místo: trať 324 Brno – Kutná Hora hl. n., k ujetí došlo v km 258,732 mezi žst. Vlkaneč a žst. Golčův Jeníkov, ke střetu s osobami došlo v km 266,349, ke srážce došlo na 3. SK v km 267,126, žst. Golčův Jeníkov.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
společnost OHL ŽS, a. s. (zhotovitel stavby).
Následky: 1 usmrcený a 1 zraněný;
celková škoda 0 .
Bezprostřední příčina: nedostatečné zajištění svazku kolejových polí, odstaveného na vyloučené koleji, proti jeho ujetí
Přispívající faktor:

nedodržení předepsané pracovní operace stanovené Technologickými postupy pro odstavování svazků kolejových polí od pokladače kolejových polí.

neoznámení o přítomnosti svých zaměstnanců pracujících na vyloučené koleji objednatelem SŽDC, s. o., zhotoviteli OHL ŽS, a. s.

 

Zásadní příčina:

nedodržení ustanovení technologických postupů, stanovujících používání prostředků a podmínky pro zajištění vozidel proti ujetí.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
přehodnotit (upravit) svůj dosavadní systém vztahující se k činnostem na staveništích (v oblasti zajišťování bezpečnosti na jednotlivých pracovištích), a to zejména:
aby texty smluv uzavíraných s cizími právními subjekty, které vykonávají práce pro provozovatele dráhy, byly vždy jasné, srozumitelné, významově jednoznačné a nešly vykládat více způsoby;
aby byla jasně stanovena povinnost a odpovědnost, kdo konkrétní za provozovatele dráhy a jakým způsobem musí včas informovat koordinátora stavby o přítomnosti jeho zaměstnanců (fyzických osob) na staveništi včetně případných kontaktů na tyto osoby.

Drážnímu úřadu přijetí vlastního
opatření směřujícího k realizaci výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u ostatních příslušných provozovatelů drah v České republice, resp. v rámci své činnosti národního bezpečnostního orgánu na příslušných dráhách.

 

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'