EN Česky

Vznik události: 4. 8. 2015 ve 13.19 h.
Popis události: srážka vlaku R 668 s vlakem R 667 s následným vykolejením (důsledek nezajištěné jízdy vlaku R 668 – předčasné zrušení vlakové cesty pro tento vlak).
Dráha, místo: dráha celostátní, železniční stanice Horažďovice předměstí, pačejovské zhlaví, výhybka č. 28X, km 290,685.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaků R 668 a R 667).
Následky: 16 zraněných osob;
celková škoda 8 108 221 Kč.
Bezprostřední příčina: přestavení výhybky č. 28X signalistou St. 2, v době, kdy se na této výhybce nacházela DV vlaku R 668, a následná jízda zadní části vlaku R 668 po jiné koleji, než byla pro jízdu tohoto vlaku určena.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

nezjištění volnosti vlakové cesty výpravčím ve svém obvodu a nařízení přípravy vlakové cesty pro vlak R 667 v rozporu se stanovenými technologickými postupy;

přestavení výhybek č. 28X a 29X signalistou St. 2 bez udělení jednoznačného pokynu od výpravčího k jejich přestavení;
udílení nejednoznačných pokynů souvisejících s výkonem dopravní služby během komunikace mezi výpravčím a signalistou St. 2.

 

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Správě železniční dopravní cesty, s. o.:
na provozovaných dráhách prověřit, zda ZDD, zejména pak staniční řády dopraven, jednoznačným způsobem stanovují (ve smyslu čl. 2859 vlastního vnitřního předpisu SŽDC D1) obvody pro zjišťování volnosti vlakové cesty a zda dále stanovují, jakým způsobem se volnost vlakové cesty zjišťuje;
na provozovaných dráhách prověřit, zda údaje o dráze a technologické postupy obsluhy dráhy uvedené v ZDD odpovídají aktuálnímu stavu ke dni prověření a v případě zjištění nedostatků bezodkladně přijmout opatření k uvedení ZDD do stavu, který aktuálnímu stavu odpovídá;
na provozovaných dráhách provést v rámci výkonu kontrolní činnosti ve stanicích, které jsou vybaveny elektromechanickým SZZ s řídicím a výhybkářskými přístroji, praktické ověření znalostí výpravčích a zaměstnanců se zkouškou D-03 (výhybkářů).
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'