EN Česky

Vznik události: 20. prosince 2010, v 08:56 hodin
Popis události: srážka vlaku Os 19702 se stojícím posunovým dílem
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, žst. Kamenné Žehrovice, 1. staniční kolej, km 33,855
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s.
České dráhy Cargo, a. s.
Následky: 14 zraněných (12 cestujících, vlakvedoucí a strojvedoucí vlaku Os 19702)
celková škoda 3 930 520 Kč
Bezprostřední příčina: dovolení vjezdu vlaku do dopravny s kolejovým rozvětvením na kolej obsazenou drážními vozidly bez zavedení dalších opatření.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

1) porušení technologických postupů provozovatele dráhy při přípravě vlakové cesty;
2) porušení technologických postupů provozovatele dráhy při organizování posunu a organizování posunu vzhledem k jízdě vlaku;
3) porušení technologických postupů provozovatele dráhy a dopravce při řízení DV.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

U DV řady 914:
1) Upravit vstup na stanoviště strojvedoucího a první řadu sedadel v sousedícím oddíle tak, aby:
při deformaci nárazníků, jejich vražení do skříně, a tím vytlačení stojanu a kliky ruční brzdy do prostoru vstupních dveří nebylo znemožněno strojvedoucímu opuštění stanoviště;

strojvedoucímu v opuštění stanoviště nezabránil pobyt osob, popřípadě uložení zavazadel v kritickém prostoru otevírání dveří, a zároveň otevřením těchto dveří nebyl znemožněn únik osobě sedící na první sedačce vlevo ve směru jízdy;
osoby sedící v první řadě sedadel vpravo ve směru jízdy nebyly ohroženy nárazem na přepážku oddělující stanoviště strojvedoucího, zvláště na její skleněnou výplň.
2) Upravit konstrukci přepážky oddělující nástupní prostor od zadního zvýšeného oddílu pro cestující tak aby nedocházelo k destrukci skleněných výplní vlivem nárazu podhledu nástupního prostoru do skel přepážek.
U DV řady 814 i 914:
1) Změnit konstrukci upevnění krytů sloupků sedadel za odolnější tak, aby nemohly být osoby zraněny utrženými kryty.
2) provést studii proveditelnosti zvýšení bezpečnosti dispozice prostoru sedadel a podokenních stolků s případnou realizací jejího výstupu.
DI dále doporučuje Drážnímu úřadu posoudit:
1) zda na základě výše uvedených zjištěných skutečností DV řady 814, 914 (014) odpovídají svou konstrukcí a technickým stavem požadavkům bezpečnosti drážní dopravy, obsluhujících a přepravovaných osob ve smyslu § 43 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb.;
2) zda současný stav uvedených DV nevyžaduje opatření ve smyslu ustanovení § 44 odst. 2 zákona č. 266/1994 Sb.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'