EN Česky

Vznik události: 11. 10. 2013, 09:25 h.
Popis události: Střet soupravového vlaku Sv 101155 se zaměstnancem externí firmy provádějícím údržbu trati.
Dráha, místo: dráha celostátní, železniční stanice Karlov pod Ještědem, záhlaví staniční koleje, km 135,900.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Sv 101155);
Chládek & Tintěra, a. s. (zhotovitel).
Následky: 1 usmrcený.
celková škoda 83 118 Kč.
Bezprostřední příčina: nepřerušení pracovní činnosti zaměstnance zhotovitele v provozované nevyloučené koleji v době, kdy po této koleji projížděl vlak Sv 101155, z důvodu jeho neupozornění na jízdu vlaku osobou střežící pracovní místo;
nedodržení podmínek pro střežení pracovního místa pracovní skupiny nezajištěním informací o aktuální dopravní situaci a stanovením nedostatečné vzdálenosti začátku střeženého úseku od pracovního místa s následkem pozdního dávání varovných návěstí.
Přispívající faktor: nevhodný způsob vyrozumívání členů pracovní skupiny při práci na provozované nevyloučené koleji vzhledem k použitému pracovnímu nářadí;
provádění činností vedoucího prací při práci pracovní skupiny na provozované nevyloučené koleji osobou odborně nezpůsobilou.
Zásadní příčina:

nedodržení technologických postupů provozovatele dráhy nezajištěním včasného informování výpravčí žst. Karlov pod Ještědem o plánované práci CPS na provozované nevyloučené koleji, o odpovědném zástupci CPS vykonávajícím funkci vedoucího prací a o časovém rozmezí, ve kterém se tento zástupce ohlásí výpravčí ke sjednání podmínek bezpečnosti práce;
nedodržení technologických postupů provozovatele dráhy stanovených CPS pro činnost v provozované nevyloučené dopravní cestě.

Systémová příčina: nevytvoření dostatečného kontrolního systému, jenž by při neoprávněném delegování systémové odpovědnosti za činnosti při provozování dráhy na provozované nevyloučené dopravní cestě z provozovatele dráhy na CPS zabránil:
- provedení práce zhotovitele na provozované nevyloučené dopravní cestě bez povolení zaměstnance provozovatele dráhy, řídícího a organizujícího drážní dopravu v příslušném obvodu;
- vykonávání činností vedoucího prací osobou odborně nezpůsobilou a bez znalosti pracovního místa a příslušné ZDD;
- získání příslušné kvalifikace osobou, která v praxi nedokázala aplikovat pravidla pro bezpečný provoz a údržbu systému řízení a zabezpečení dopravy při činnostech na provozované nevyloučené dopravní cestě a při zajišťování bezpečné součinnosti zaměstnanců provozovatele dráhy a zaměstnanců CPS..
Bezpečnostní doporučení:

Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
stanovit ve Smlouvách o dílo uzavřených s CPS odpovědného zaměstnance SŽDC, jenž vždy před započetím práce CPS na provozované nevyloučené dopravní cestě provede kontrolu dodržení stanovených vztažných technologických postupů pro plánovanou práci na zařízení;

úpravou vzdělávacího a kontrolního systému zajistit, aby příslušnou kvalifikaci pro činnosti na provozované nevyloučené dopravní cestě vlastnily pouze osoby schopné v praxi aplikovat, v rozsahu své odborné způsobilosti, pravidla pro bezpečný provoz a údržbu systému řízení a zabezpečení dopravy i při přímém výkonu pracovní činnosti.

 

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'