Vznik události: | 9. 1. 2019, 9.01 h. |
Popis události: | nezajištěná jízda vlaku Os 5935 ze železniční stanice Leština u Světlé a následná nedovolená jízda za přenosné návěstidlo „Stůj“ na vyloučenou 1. traťovou kolej ve směru do železniční stanice Světlá nad Sázavou, s jízdou přes otevřený přejezd P3696 v km 247,933. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, Brno hl. n. – Kutná Hora hl. n., železniční stanice Leština u Světlé, staniční kolej č. 1, km 251,017. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 5935). |
Následky: | bez újmy na zdraví; celková škoda 0 Kč. |
Bezprostřední příčina: | postavení vlakové cesty pro vlak Os 5935 ze železniční stanice Leština u Světlé směrem k železniční stanici Světlá nad Sázavou na vyloučenou 1. traťovou kolej. |
Přispívající faktor: | nepoužití předepsané mechanické pomůcky na dobu výluky, zajištující nemožnost nesprávné obsluhy (nechtěného či mylného stlačení či povytažení) tlačítka na ovládacím pultu staničního zabezpečovacího zařízení výpravčí železniční stanice Leština u Světlé. |
Přispívajícím faktorem mimořádné události v pokračování nehodového děje bylo: | nereagování strojvedoucího vlaku Os 5935 na návěst „Stůj“ přenosného krycího návěstidla a následné pokračování v jízdě po vyloučené 1. traťové koleji přes otevřený přejezd P3696. |
Zásadní příčina: | nedodržení technologických postupů provozovatele dráhy výpravčí železniční stanice Leština u Světlé, které stanovují povinnost na dobu výluky zajistit upamatovávací pomůckou ovládací prvky, aby nemohla být dovolena jízda vozidel na vyloučenou kolej, zakrytí tlačítek stavění vlakových cest a výměnových řadičů červenými krytkami. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | nebylo Drážní inspekcí vydáno. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |