EN Česky

Vznik události: 10. 1. 2019, 6.34.40 h.
Popis události: nedovolená jízda vlaku Sp 1997 za hlavní (cestové) návěstidlo Lc102 železniční stanice Liberec, s následnou srážkou vlaku s technickým zařízením dráhy – kolejnicovým zarážedlem, vykolejením a srážkou s překážkami – elektronickým informačním panelem a mobiliářem veřejně přístupného prostoru u budovy „Ostrov“.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Jaroměř – Liberec, železniční stanice Liberec, staniční kolej č. 102, hlavní (cestové) návěstidlo Lc102, km 160,256.
Místem srážky vlaku s technickým zařízením je kolejnicové zarážedlo na konci staniční koleje č. 102 v km 160,264.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Sp 1997).
Následky: bez újmy na zdraví;  
celková škoda činí 553 761 Kč.
Bezprostřední příčina: nerespektování návěsti „Stůj“, návěstěné hlavním (cestovým) návěstidlem Lc102 železniční stanice Liberec osobou řídící drážní vozidlo vlaku Sp 1997.
Přispívající faktor: absence technických prostředků zabezpečení, které by při pochybení (omylu nebo selhání) osoby řídící drážní vozidlo aktivním zásahem do řízení vlaku zabránily nedovolené jízdě vlaku za hlavní návěstidlo, které jízdu vlaku zakazuje.
Zásadní příčina: • nevhodný způsob jízdy ve spojení s nepozorností osoby řídící drážní vozidlo vlaku Sp 1997, která:
◦ za zhoršených povětrnostních podmínek nezavedla nejpozději v úrovni hlavního (cestového) návěstidla Lc2 železniční stanice Liberec provozní brzdění tak včas, aby pro zastavení vlaku nemusela použít maximální brzdnou sílu vlaku;
◦ v době jízdy po staniční koleji č. 102 železniční stanice Liberec nezavedla obsluhou ovládacích prvků drážního vozidla brzdění vlaku včas, aby mohla vlak bezpečně zastavit nejpozději v místě konce postavené jízdní (vlakové) cesty.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: nebylo Drážní inspekcí vydáno.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost
'