EN Česky

Vznik události: 07. 12. 2010 v 06:47 h.
Popis události: vykolejení taženého drážního vozidla za jízdy vlaku R 900.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Mikulovice st. hr. – Hanušovice, mezi železničními stanicemi Jeseník a Lipová Lázně, km 33,046. GPS souřadnice: 50°13'48.53"N, 17°09'23.55"E.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce).
Následky: ke zranění osob nedošlo.
Celková zjištěná škoda 71.990 .
Bezprostřední příčina: tepelné ovlivnění celistvého kola 3. nápravy taženého drážního vozidla řady B, č. 50 54 20 41 408-6, vzniklé v důsledku nadměrného tepelného zatížení přechodu hrany jízdní plochy kola do vnějšího čela věnce kola. K nadměrnému tepelnému zatížení došlo v důsledku trvalého (dlouhodobého) brzdění taženého drážního vozidla,
zapřičiněného závadou brzdového rozvaděče, a způsobilo rozvětvený lom celistvého kola.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

nezjištění stop tepelného ovlivnění kol taženého drážního vozidla řady B, č. 50 54 20 41 408-6, odborně způsobilými osobami dopravce při prohlídkách taženého drážního vozidla na vlaku R 871 a výchozí
technické prohlídce vlaku R 900.
Faktor, který přispěl k nezjištění stop tepelného ovlivnění kol taženého drážního vozidla řady B, č. 54 20 41 408-6, byl vliv povětrnostních podmínek, kdy z důvodu sněžení doprovázeného silným větrem byly podvozky taženého drážního vozidla z části obalené sněhem a ledem.

Systémová příčina: nepřesně a nejednoznačně stanovený postup identifikace tepelně ovlivněných kol železničních dvojkolí provozních tažených drážních vozidel odborně způsobilými osobami dopravce při prohlídce a posuzování technické způsobilosti tažených drážních vozidel v provozu.
Bezpečnostní doporučení: České dráhy, a. s.:
pro zvýšení bezpečnosti provozování drážní dopravy používat u tažených drážních vozidel brzděných špalíkovou brzdou napěťově-deformačně optimalizovaná kola, která jsou odolná proti zvýšenému tepelnému namáhání a vykazují nízkou úroveň vnitřních zbytkových napětí i trvalých deformací.
V souladu s ustanovením přílohy č. 7 k vyhlášce č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách, v platném znění, Drážní inspekce doporučuje Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u jiných dopravců používajících při provozování drážní dopravy tažená drážní vozidla se špalíkovou brzdou.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'