EN Česky

Vznik události: 14. 7. 2015, 23:13:39 h.
Popis události: nedovolená jízda vlaku Os 8616 za návěstidlo Lc3 zakazující jízdu, srážka se záchytným pražcem na 3. SK a vykolejení, srážka se zarážedlem a vjetí do prostoru pro cestující (důsledek selhání lidského faktoru).
Dráha, místo: dráha celostátní, železniční stanice Praha Masarykovo nádraží, 3. staniční kolej, km 409,883.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 8616).
Následky: 3 osoby utrpěly zranění;
celková škoda 82 313 083 Kč.
Bezprostřední příčina: nezastavení vlaku Os 8616 před návěstidlem Lc3 s návěstí „Stůj“.
Přispívající faktor: nevyužití znalosti traťových a místních poměrů strojvedoucího při jízdě vlaku Os 8616 po 3. SK k hlavnímu (cestovému) návěstidlu Lc3 k zahájení brzdění v místě, kde při jízdě vlaku s aktivním cílovým brzděním dochází ke snižování rychlosti;
nedocenění významu systému AVV pro zvýšení bezpečnosti drážní dopravy tím, že strojvedoucím nebyla v době vzniku MU dopravcem stanovena povinnost použití režimu cílového brzdění při jízdě po tratích a s HDV tímto systémem vybavenými.
Zásadní příčina:

nedodržení technologických postupů dopravce a provozovatele dráhy strojvedoucím vlaku Os 8616 neřízením se návěstmi dávanými provozovatelem dráhy;
nezahájení brzdění strojvedoucím vlaku Os 8616 tak, aby jej bezpečně zastavil před návěstí „Stůj“ hlavního (cestového) návěstidla Lc3 z důvodu nesledování provozního a diagnostického monitoru a polohy ovladače režimu jízdy na řídicím pultu HDV, poukazující na deaktivaci cílového brzdění a nutnost ručního brzdění.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Dopravci České dráhy, a. s.:
zajistit povinné užívání, resp. stanovit pravidla pro primární užívání systému AVV včetně funkce CB u všech HDV vybavených mobilní částí systému AVV na tratích vybavených informačními body tohoto systému a nadále rozšiřovat toto vybavení u všech v úvahu přicházejících řad HDV;
aktualizací řídícího softwaru systému CRV&AVV zajistit jednotnou akustickou signalizaci upozorňující osobu řídící HDV na provedenou deaktivaci cílového brzdění.
Drážnímu úřadu:
Drážní inspekce doporučuje Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bezpečnostních doporučení u dalších, v úvahu přicházejících dopravců, a při své činnosti národního bezpečnostního orgánu.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'