EN Česky

Vznik události: 14.08.2020 08:58
Popis události: ujetí svěšené skupiny 32 nákladních vozů z vlečky KERACLAY Nehvizdy, jejich vjetí do přípojové železniční stanice Mstětice, vykolejení prvních 7 z těchto vozů přes nesklopenou výkolejku VkS1, následné střetnutí s osobním automobilem na železničním přejezdu P3613, srážka s budovou stavědla St. 1 železniční stanice Mstětice a srážka se stožáry trakčního vedení č. 11 a 11A.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie vlečka, KERACLAY Nehvizdy, km 1,306 (ujetí skupiny odstavených vozů), km 0,105 (vykolejení drážních vozidel přes výkolejku), km 0,070 (železniční přejezd P3613 v železniční stanici Mstětice), km 0,057 (budova stavědla St. 1 železniční stanice Mstětice), km 0,039 (poškozený stožár trakčního vedení č. 11), km 0,012 (poškozený stožár trakčního vedení č. 11A).
Zúčastněni: DBV-ITL, s. r. o. (provozovatel dráhy);
ČD Cargo, a. s. (dopravce);
řidič silničního motorového vozidla – osobního automobilu (na železničním přejezdu P3613);
Správa železnic, státní organizace (třetí strana).
Následky: 1 zraněná osoba;
celková škoda 3 569 903 Kč.
Bezprostřední příčina: nedostatečné zajištění drážních vozidel proti ujetí.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Systémová příčina: • nezajištění bezpečnosti technologickými postupy provozovatele dráhy DBV-ITL, s. r. o., kdy stanovený počet požadovaných brzdicích procent pro daný sklon koleje negarantoval zajištění vozidel proti ujetí;
• nereflektování snížení brzdicího účinku ruční brzdy dlouhodobě odstavených drážních vozidel v jednotných technologických postupech dopravce ČD Cargo, a. s.
Bezpečnostní doporučení: Drážnímu úřadu:
• zajistit, aby byl z platných předpisů provozovatelů drah v maximální možné míře eliminován postup zajišťování vozidel proti ujetí pomocí brzdicí váhy, minimálně aby byla přehodnocena požadovaná brzdicí procenta pro jednotlivé intervaly sklonu kolejí, přičemž tyto hodnoty doporučujeme stanovit na základě širšího zkoumání dané problematiky;
• zajistit, aby v případě vozů dlouhodobě odstavených bylo jednotnými technologickými postupy dopravců kompenzováno prokazatelné snížení brzdicího účinku, přičemž konkrétní hodnoty doporučujeme stanovit na základě širšího zkoumání dané problematiky;
• zajistit, aby dopravce měl informaci o tom, zda jsou vozy uvedeny do provozu po dlouhodobém odstavení, a to i v případě, že jde o vozy převzaté od jiného dopravce, a to i zahraničního, a v případě, že takovou informaci nemá, přistupoval k vozům jako k dlouhodobě odstaveným (viz předchozí bod bezpečnostního doporučení). 
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost
'