EN Česky

Vznik události: 24. 7. 2019, 4:36 h.
Popis události: srážka HDV vlaku Os 5700 s překážkou (stromem spadlým přes traťovou kolej) s následným vykolejením.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Trutnov hlavní nádraží – Chlumec nad Cidlinou, mezi železničními stanicemi Nová Paka a Lázně Bělohrad, km 64,457. 
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 5700).
Následky: bez zranění;
celková škoda 947 775 Kč.
Bezprostřední příčina: narušení průjezdného průřezu traťové koleje překážkou – odlomenou částí stromu, který rostl v obvodu dráhy v dopadové vzdálenosti průjezdného průřezu traťové koleje. 
Přispívající faktor: • vnitřní hniloba stromu;
• nevyhodnocení dřevin (vyšší zeleně) rostoucích v obvodu dráhy a ochranném pásmu dráhy v dopadové vzdálenosti průjezdného průřezu traťové koleje jako zdroj ohrožení bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy. 
Zásadní příčina: nezjištění a neodstranění zdroje ohrožení bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy v obvodu dráhy, kterou tvořil strom v dopadové vzdálenosti průjezdného průřezu traťové koleje.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:  Drážnímu úřadu :
• z pozice národního bezpečnostní orgánu zajistit, aby provozovatelé drah ve svých vnitřních předpisech měli zapracován postup dle § 10 odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, v platném znění, a tento postup primárně a důsledně aplikovali, tedy aby příslušným zaměstnancům provozovatele dráhy vnitřní předpisy ukládaly povinnost odstranit stromoví ohrožující bezpečné provozování dráhy prvořadě bez využití ustanovení § 10 odst. 2 zákona č. 266/1994 Sb.;
• periodicky provádět státní dozory ve věcech drah se zaměřením na prověření, zda se v okolí tratí nenachází stromoví a jiné porosty, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdného průřezu dráhy, a v případě, že se nacházejí, zda příslušný provozovatel dráhy již aktivně postupoval dle zákonem mu daných pravomocí, tedy zda již zahájil efektivní kroky směřující k odstranění tohoto zdroje ohrožení.
Ministerstvu dopravy:
• na základě jednání s Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem životního prostředí prosadit změny v zákonech č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, a č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně některých zákonů (lesní zákon), tak, aby tyto právní předpisy byly v souladu s ustanoveními § 10 zákona č. 266/1994 Sb, o dráhách (aby jejich kolizemi nevznikal prostor pro rozdílné výklady a následně pro soudní spory), a umožňovaly tak zajistit odstraňování a oklešťování stromoví ohrožujícího bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy bez administrativních překážek a časově náročných procesů, a to jak provozovateli dráhy, tak samotným vlastníkům.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události








'