EN Česky

Vznik události: 22. 10. 2011, 19:26:53 h.
Popis události: nedovolená jízda vlaku Os 3428 za hlavní (vjezdové) návěstidlo 2VL odbočky Odra zakazující jízdu, s následnou srážkou předmětného vlaku s technickým zařízením dráhy a vykolejením všech drážních vozidel.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Český Těšín – Polanka nad Odrou, odbočka Odra, hlavní (vjezdové) návěstidlo 2VL, km 37,268.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 3428).
Následky: újmu na zdraví utrpělo 7 osob (1 zaměstnanec dopravce, 6 cestujících;
celková zjištěná škoda
činí 10.649.688 .
Bezprostřední příčina: nerespektování návěsti „Stůj” hlavního (vjezdového) návěstidla 2VL odb. Odra osobou řídící drážní vozidlo vlaku Os 3428.
Přispívající faktor: absence technických prostředků zabezpečení, které by při pochybení (omylu nebo selhání) osoby řídící drážní vozidlo aktivním zásahem do řízení vlaku zabránily nedovolené jízdě vlaku za hlavní návěstidlo, které zakazuje jízdu vlaku.
Zásadní příčina:

chyba osoby řídící drážní vozidlo, spočívající v upřednostnění obsluhy informačního systému drážních vozidel a odeslání textové SMS zprávy soukromého charakteru ze služebního mobilního telefonu, před pozorováním tratě z vedoucího drážního vozidla a jednáním podle zjištěných skutečností.ě.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

1) provozovateli dráhy urychlit práce na zavedení evropského vlakového zabezpečovače „European Train Control System“ do provozu, a to nejen na dráhách celostátních, tvořících konvenční systém Evropského železničního systému, ale i na ostatních dráhách celostátních a regionálních, v souladu se zněním
předchozích dokumentů „Vydání bezpečnostního doporučení“, č. j.
6-538/2009/DI-1, ze dne 18. 03. 2010, a č. j. 739/2010/DI, ze dne 15. 12. 2010;

2) provozovateli dráhy na tratích, kde z dlouhodobého hlediska nebude do provozu zaveden evropský vlakový zabezpečovač „European Train Control System“, instalovat technické zařízení pro nouzové zastavení vlaků, jejichž bezpečnost je ohrožena, jenž bude automaticky aktivováno nedovolenou jízdou drážního vozidla za
hlavní návěstidlo;

3)
dopravci urychlit práce na zavedení a vybavení drážních vozidel mobilní částí evropského vlakového zabezpečovače „European Train Control System“ tak, aby při uvedení systému na příslušných
tratích do provozu mohla provozovaná drážní vozidla plně využívat
všech funkcionalit tohoto zabezpečovače;
4)
Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bezpečnostních doporučení.

 

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'