EN Česky

Vznik události: 31. 3. 2013, 15.27.24 h.
Popis události: vykolejení vlaku Os 13310 za odjezdu z dopravny D3 Odry.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie regionální, Suchdol nad Odrou – Budišovnad Budišovkou (trať 306C), dopravna D3 Odry, výhybka č. 7sv opatřená samovratným přestavníkem, km 10,415.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 13310).
Následky: Bez újmy na zdraví.
Škoda vzniklá na drážním vozidle a součástech dráhy byla odhadnuta na 65 495 Kč. K datu vydání Zprávy o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události skutečnou výši škody dopravce
nevyčíslil.
Bezprostřední příčina: nepřestavení výhybky č. 7sv opatřené samovratným přestavníkem do koncové polohy nepreferovaného směru jízdou drážního vozidla vlaku Os 13310.
Přispívající faktor: povětrnostní podmínky – sněžení doprovázené nárazovým větrem.
Zásadní příčina: neodstranění překážky – sněhu z prostoru mezi odlehlým levým rovným jazykem a levou ohnutou opornicí nepreferovaného směru výhybky č. 7sv, opatřené samovratným přestavníkem, před jízdou vlaku Os 13310.
Systémová příčina: absence postupů zajišťujících odstranění překážek (sněhu, ledu, jinovatky, apod.) z prostoru mezi odlehlým jazykem nepreferovaného směru a opornicí výhybky opatřené samovratným přestavníkem pro zajištění správné funkce výměny v průběhu jízdy drážního vozidla po hrotu nepreferovaným směrem.
Bezpečnostní doporučení:

Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
na dráhách s výhybkami již opatřenými (vybavenými) samovratným přestavníkem provést kontrolu účinnosti postupů pro zajištění správné funkce výměny těchto výhybek, popř. postupy doplnit tak, aby vždy před jízdou drážního vozidla přes tyto výhybky nepreferovaným směrem po hrotu byly z prostoru mezi odlehlým jazykem a opornicí nepreferovaného směru odstraněny veškeré překážky, tj. v zimních podmínkách i sníh, led a jinovatka a byla zabezpečena správná funkce pohyblivých částí výhybek, jejich ovládání a zajištění v koncových polohách;
na ostatních dráhách před opatřením (vybavením) dalších výhybek samovratným přestavníkem zavést postupy pro zajištění správné funkce výměny těchto výhybek tak, aby vždy před jízdou drážního vozidla přes tyto výhybky nepreferovaným směrem po hrotu byly z prostoru mezi odlehlým jazykem a opornicí nepreferovaného směru odstraněny veškeré překážky, tj. v zimních podmínkách i sníh, led a jinovatka a byla zabezpečena správná funkce pohyblivých částí výhybek, jejich ovládání a zajištění v koncových polohách.

Drážnímu úřadu:

přijetí vlastního opatření směřujícího k realizaci výše uvedených bezpečnostních doporučení i u ostatních
provozovatelů drah v České republice.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'