EN Česky

Vznik události: 17.12.2008 17:13
Popis události: střetnutí osobního vlaku Os 23475 se silničním vozidlem na železničním přejezdu.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie regionální, trať 307 E Opava východ – Hradec nad Moravicí. Železniční přejezd v km 4,981 (km 2,097 kilometráže silniční), pozemní komunikace III. třídy č. 44346, katastrální území obce Otice.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);
 České dráhy, a. s. (provozovatel drážní dopravy);  
 řidič silničního motorového vozidla.
Následky:

3 osoby utrpěly újmu na zdraví;
dále bylo ošetřeno 10 osob.

Celková škoda vzniklá v důsledku mimořádné události činí 252 000 Kč.

Bezprostřední příčina: nedovolený vjezd silničního motorového vozidla na železniční přejezd v době, kdy se k němu již blížilo drážní vozidlo, vlak Os 23475.
Přispívající faktor: umístění železničního přejezdu v km 4,981 v bezprostřední blízkosti úrovňového křížení pozemních komunikací I. třídy č. 57 a III. třídy č. 44346.
Zásadní příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Příčina v systému bezpečnosti: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

DI jako věcně příslušný úřad podle ustanovení § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb. na základě výsledků zjišťování příčin a okolností vzniku MU doporučuje provozovateli dráhy, SŽDC, s. o.:
1. projednat s vlastníky pozemních komunikací přijetí odpovídajících dopravních opatření úrovňového křížení pozemních komunikací I. třídy č. 57 a III. třídy č. 44346, nacházejícího se v bezprostřední blízkosti ŽP v km 4,981 dráhy železniční, kategorie regionální, Opava východ – Hradec nad Moravicí. Dopravní opatření má usnadnit bezpečné odbočení silničních vozidel z pozemní komunikace I. třídy č. 57 na pozemní komunikaci III. třídy č. 44346 a na železniční přejezd v km 4,981 a v opačném směru zamezit zastavení silničního vozidla odbočujícího z pozemní komunikace III. třídy č. 44346 na pozemní komunikaci I. třídy č. 57 v ochranném pásmu ŽP.

Cílem výše uvedeného bezpečnostního doporučení je:
• snížení pravděpodobnosti vzniku podobných MU, kdy vlivem dopravní situace na křižovatce se účastník provozu na pozemních komunikacích, před vjezdem na bezprostředně navazující ŽP v km 4,981, nepřesvědčí, zda je již vidět nebo slyšet přijíždějící drážní vozidlo, a nepřesvědčí se, zda může ŽP bezpečně přejet;
• snížení pravděpodobnosti vzniku MU a jiných nebezpečných situací, kdy delší silniční vozidlo, jedoucí přes ŽP v km 4,981 na bezprostředně navazující křižovatku, kde z pozemní komunikace III. třídy č. 44346 odbočuje na pozemní komunikaci I. třídy č. 57, je nuceno z důvodu dání přednosti v jízdě silničnímu vozidlu jedoucímu po hlavní silnici, zastavit svoji zadní částí na ŽP a neuvolnit tak nebezpečné pásmo ŽP.  


2. v plném rozsahu ve svém opatření k zajištění bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy zohlednit bezpečnostní doporučení DI, již dříve přijaté ve Zprávě o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události, č. j.: 2-1529/2007/DI, ze dne 25. 05. 2008, k MU, ze dne 21. 09. 2007, v 11:10 h.


Bezpečnostní doporučení bylo provozovateli dráhy, kterým do 30. 06. 2008 byly ČD, a. s., a od 01. 07. 2008 je SŽDC, s. o., postoupeno pod č. j.: 5-236/2008/DI.


DI současně doporučuje příslušnému správnímu úřadu, kterým je Drážní úřad, přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bezpečnostních doporučení i u jiných provozovatelů drah železničních, kategorie dráha regionální, v České republice. 

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

 

'