EN Česky

Vznik události: 01. 11. 2012, 17:34:54 h.
Popis události: lom nápravy a následné vykolejení řízeného drážního vozidla tramvajového vlaku linky č. 4, kurz 204.
Dráha, místo: dráha tramvajová „Dopravní podnik Ostrava a.s.“, vozovna „Areál tramvaje Moravská Ostrava“, výhybka č. K-16.
Zúčastněni: Dopravní podnik Ostrava, a. s. (provozovatel dráhy a dopravce).
Následky: bez zranění;
celková škoda
376 780 Kč..
Bezprostřední příčina: nepřípustné opotřebení a poškození levého nápravového ložiska 1. nápravy zadního podvozku drážního vozidla motorového tramvajového vozu typu VarioLFR.E, ev. č. 1313, spočívající v jeho nefunkčnosti a totální destrukci, mající za následek poškození, deformaci a vznik trhlin 1. nápravy zadního podvozku, s následným dokonáním lomu této nápravy a vykolejením drážního vozidla na srdcovce výhybky č. K-16.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

nezjištění nepřípustně opotřebeného, poškozeného a nefunkčního levého nápravového ložiska 1. nápravy zadního podvozku a poškození deformací a trhlinami 1. nápravy zadního podvozku drážního vozidla – motorového tramvajového vozu typu VarioLFR.E, ev. č. 1313, v rámci údržby předmětného drážního vozidla.

Systémová příčina: navýšení kilometrického proběhu střední údržby podvozků KOMFORT mezi jednotlivými středními prohlídkami;
nestanovení postupů pro zajištění používání podvozků KOMFORT v technickém stavu, odpovídajícím schválené způsobilosti, při dopravcem navýšeném kilometrickém proběhu podvozků předmětného typu mezi jednotlivými stupni střední údržby „Střední prohlídka“.
Bezpečnostní doporučení:

Dopravní podnik Ostrava, a. s.:
zavést evidenci náprav osazených na konkrétních drážních vozidlech – motorových a vlečných tramvajových vozech a její trvalou aktualizaci;
při navýšení kilometrického proběhu podvozků drážních vozidel motorových a vlečných tramvajových vozů mezi jednotlivými údržbovými stupni nad rámec kilometrického proběhu stanoveného výrobcem, zavést účinný systém jejich kontroly a údržby, který zajistí používání těchto drážních vozidel v technickém stavu, odpovídajícím schválené způsobilosti a zajistit jeho trvalé dodržování.

Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření směřujícího k realizaci výše uvedených bezpečnostních doporučení i u ostatních provozovatelů drážních vozidel s podvozky KOMFORT v České republice.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'