EN Česky

Vznik události: 21. 11. 2014, 22.46 h.
Popis události: ulomení čepu nápravy taženého drážního vozidla za jízdy vlaku Pn 248253 s jeho následným vykolejením.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní Bohumín – Přerov, železniční stanice Ostrava hl. n., obvod osobní nádraží hlavní staniční kolej č. 2, km 267,049.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
PKP CARGO, S. A. (dopravce vlaku Pn 248253).
Následky: bez vzniku újmy na zdraví osob;
celková škoda 18 682 000 .
Bezprostřední příčina: únavový lom čepu nápravy č. 018-801833 taženého drážního vozidla 82 51 5967 133-7 iniciované povrchovými nedokonalostmi charakteru korozních důlků.
Přispívající faktor: urychlení šíření lomu čepu nápravy č. 018-801833 z důvodu jejího chemického složení materiálu – zvýšeného obsahu síry a fosforu.
Zásadní příčina: nebyly Drážní inspekcí zjištěny.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: 1. dopravci PKP CARGO, S. A.:
vzhledem k chemickému složení nápravy č. 018-801833, mající negativní vliv na rychlost šíření trhliny, upravit systém údržby náprav (provádění nedestruktivní kontroly jejich celistvosti) vyrobených v prosinci roku 1979 v Železárnách 1 Maj Gliwice, pod číslem tavby 56485 tak, aby zajistil, že tažená drážní vozidla osazená předmětnými nápravami budou technicky způsobilá a to po celou dobu jejich používání.
2. Drážnímu úřadu:
přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení a to jak v rámci jemu svěřených pravomocí vůči dopravcům (držitelům vozů) používajících tažená drážní vozidla s nápravami z předmětné tavby na území České republiky, tak i v rámci mezinárodního působení jako člen sítě národních bezpečnostních orgánů.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'