Vznik události: | 21. 11. 2014, 22.46 h. |
Popis události: | ulomení čepu nápravy taženého drážního vozidla za jízdy vlaku Pn 248253 s jeho následným vykolejením. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní Bohumín – Přerov, železniční stanice Ostrava hl. n., obvod osobní nádraží hlavní staniční kolej č. 2, km 267,049. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); PKP CARGO, S. A. (dopravce vlaku Pn 248253). |
Následky: | bez vzniku újmy na zdraví osob; celková škoda 18 682 000 Kč. |
Bezprostřední příčina: | únavový lom čepu nápravy č. 018-801833 taženého drážního vozidla 82 51 5967 133-7 iniciované povrchovými nedokonalostmi charakteru korozních důlků. |
Přispívající faktor: | urychlení šíření lomu čepu nápravy č. 018-801833 z důvodu jejího chemického složení materiálu – zvýšeného obsahu síry a fosforu. |
Zásadní příčina: | nebyly Drážní inspekcí zjištěny. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | 1. dopravci PKP CARGO, S. A.: • vzhledem k chemickému složení nápravy č. 018-801833, mající negativní vliv na rychlost šíření trhliny, upravit systém údržby náprav (provádění nedestruktivní kontroly jejich celistvosti) vyrobených v prosinci roku 1979 v Železárnách 1 Maj Gliwice, pod číslem tavby 56485 tak, aby zajistil, že tažená drážní vozidla osazená předmětnými nápravami budou technicky způsobilá a to po celou dobu jejich používání. 2. Drážnímu úřadu: • přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení a to jak v rámci jemu svěřených pravomocí vůči dopravcům (držitelům vozů) používajících tažená drážní vozidla s nápravami z předmětné tavby na území České republiky, tak i v rámci mezinárodního působení jako člen sítě národních bezpečnostních orgánů. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |