EN Česky

Vznik události: 17. 10. 2011, 04:05:05 h.
Popis události: srážka zlomené části kardanové hřídele hnacího drážního vozidla řady 843 přesahující obrys vozidla s částí stavby dráhy, železobetonovým příčným pražcem kolejového roštu, za jízdy vlaku Os 3442, s následným únikem ekologicky závadných látek a požárem.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, mezi železničními stanicemi Ostrava Třebovice a Děhylov, km 265,960.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 3442).
Následky: celková škoda 11 080 153 Kč.
Bezprostřední příčina: lom těla trubky kardanové hřídele pomocných pohonů spalovacího motoru „A“.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

upevnění vývažků na tělo trubky kardanové hřídele způsobem, který tepelně ovlivnil jakost a plasticitu materiálu těla trubky;
absence bezpečnostních třmenů nebo klece pro zabránění nežádoucí destrukce okolí kardanové hřídele, včetně přesahu vně obrysu HDV, v případě závady, která se projeví uvolněním rotující hřídele nebo její části.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

1. Českým dráhám , a. s.:
upevňovat u používaných drážních vozidel vývažky kardanových hřídeli způsobem, který tepelně neovlivní jakost a plasticitu materiálu hřídele;
zajistit spojovací a kardanové hřídele u používaných drážních vozidel bezpečnostními třmeny nebo klecí proti nežádoucímu poškození okolí hřídelí tak, aby žádná uvolněná část nekontrolovaně rotující hřídele nepřesáhla obrys vozidla, neohrozila bezpečnost osob a bezpečnou funkci staveb a zařízení a neohrozila životní prostředí;

do doby zajištění výše uvedených spojovacích a kardanových hřídelí bezpečnostními třmeny nebo klecí proti nežádoucímu poškození okolí hřídelí při uvolnění hřídele nebo její části, zařadit do povinné náplně pravidelné údržby drážních vozidel (provozního ošetření a periodických prohlídek) kontrolu těla trubek těchto kardanových a spojovacích hřídelí, přičemž z preventivního účelu provést jednorázovou kontrolu těla trubek kardanových
a spojovacích hřídelí u všech v úvahu přicházejících HDV v nejkratším možném termínu.
2. Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u jiných provozovatelů drážní dopravy používajících při provozování drážní dopravy v úvahu přicházející drážní vozidla a při jejich schvalování.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'