Vznik události: | 17. 10. 2011, 04:05:05 h. |
Popis události: | srážka zlomené části kardanové hřídele hnacího drážního vozidla řady 843 přesahující obrys vozidla s částí stavby dráhy, železobetonovým příčným pražcem kolejového roštu, za jízdy vlaku Os 3442, s následným únikem ekologicky závadných látek a požárem. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, mezi železničními stanicemi Ostrava Třebovice a Děhylov, km 265,960. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 3442). |
Následky: | celková škoda 11 080 153 Kč. |
Bezprostřední příčina: | lom těla trubky kardanové hřídele pomocných pohonů spalovacího motoru „A“. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: |
• upevnění vývažků na tělo trubky kardanové hřídele způsobem, který tepelně ovlivnil jakost a plasticitu materiálu těla trubky; |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: |
1. Českým dráhám , a. s.: ◦ do doby zajištění výše uvedených spojovacích a kardanových hřídelí bezpečnostními třmeny nebo klecí proti nežádoucímu poškození okolí hřídelí při uvolnění hřídele nebo její části, zařadit do povinné náplně pravidelné údržby drážních vozidel (provozního ošetření a periodických prohlídek) kontrolu těla trubek těchto kardanových a spojovacích hřídelí, přičemž z preventivního účelu provést jednorázovou kontrolu těla trubek kardanových |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |