Vznik události: | 1. 12. 2014, 8.44 h. |
Popis události: | vykolejení patnáctého vozu vlaku Pn 67891 jedním podvozkem |
Dráha, místo: | dráha celostátní, mezi železničními stanicemi Pačejov a Horažďovice předměstí, 1. traťová kolej, km 292,845. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Pn 67891). |
Následky: | bez zranění; celková škoda 12 184 150 Kč. |
Bezprostřední příčina: | technická závada na voze č. 81 54 6681 916-7 řady Falls – zadření vnitřního ložiska přední nápravy podvozku „a“, následné ukroucení čepu nápravy a destrukce ložiskové skříně. |
Přispívající faktor: |
nefunkčnost indikátoru horkoběžnosti umístěného v km 322,497 trati České Budějovice – Plzeň hl. n. (30 km před místem vzniku MU). Přispívající faktory ve vztahu k výši vzniklé škody: |
Zásadní příčina: |
nedostatečné mazání vnitřního ložiska (PLC 410-13) přední nápravy podvozku „a“ vozu řady Falls č. 81 54 6681 916-7. |
Systémová příčina: | změna v systému provádění plánovaných oprav TDV dopravce ČD Cargo, a. s., s účinností od 1. 1. 2014 (změna č. 1 vnitřního předpisu – Směrnice KVs5-B-2010), v důsledku které došlo k prodloužení kilometrických proběhů TDV mezi revizními opravami a tím ke snížení četnosti provádění plánované údržby vozů. |
Bezpečnostní doporučení: |
Provozovateli dráhy Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci: • přehodnotit systém provádění plánovaných oprav TDV účinný od 1. 1. 2014 tak, aby nebyly prodlužovány kilometrické proběhy drážních vozidel vzhledem k přijatému systému zajišťování bezpečnosti. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |