EN Česky

Vznik události: 21. 7. 2013, 2:32 h.
Popis události: vykolejení vlaku Pn 166283 na výhybce č. 75 s následnou srážkou hnacího drážního vozidla s železným pilířem lávky a trakční podpěrou.
Dráha, místo: dráha celostátní, železniční stanice Pardubice hl. n., výhybka č. 75 ve směru na staniční kolej č. 15, km 306,065.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
Viamont DSP, a. s. (dopravce vlaku Pn 166283).
Následky: bez zranění;
celková škoda 6 763 850 .
Bezprostřední příčina: postupný rozvoj vad jazyka, vedoucí až k jeho lomu.
Přispívající faktor: rozvoj únavové trhliny v oblasti paty jazyka;
vydrolování a odlupování materiálu z povrchu jazyka;
dlouhodobé namáhání jazyka roku výroby 1986.
Zásadní příčina: nezjištění únavové trhliny prohlídkami prováděnými podle postupů provozovatele dráhy;
nezjištění povrchových vad v oblasti pojížděné plochy jazyka.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
do konce měsíce dubna 2014 vykonat mimořádnou důkladnou kontrolu všech jazyků výhybek, zaměřenou na vydroleniny a odlupování materiálu na pojížděných plochách jazyků;
stanovit opatření k okamžitému zajištění bezpečnosti v případě zjištění výše uvedených vad;
dále průběžně sledovat a v rámci kontrolní činnosti věnovat zvýšenou pozornost technickému stavu pojížděných ploch jazyků;
v rámci rozvoje nejmodernějších defektoskopických metod neprodleně prověřit, resp. vyhodnotit veškeré dostupné defektoskopické metody, kterými je možno zjistit skryté vady v oblasti paty jazyka výhybky, a tu nejúčinnější metodu následně aplikovat v rámci své kontrolní činnosti.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'