Vznik události: | 21. 7. 2013, 2:32 h. |
Popis události: | vykolejení vlaku Pn 166283 na výhybce č. 75 s následnou srážkou hnacího drážního vozidla s železným pilířem lávky a trakční podpěrou. |
Dráha, místo: | dráha celostátní, železniční stanice Pardubice hl. n., výhybka č. 75 ve směru na staniční kolej č. 15, km 306,065. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); Viamont DSP, a. s. (dopravce vlaku Pn 166283). |
Následky: | bez zranění; celková škoda 6 763 850 Kč. |
Bezprostřední příčina: | postupný rozvoj vad jazyka, vedoucí až k jeho lomu. |
Přispívající faktor: | • rozvoj únavové trhliny v oblasti paty jazyka; • vydrolování a odlupování materiálu z povrchu jazyka; • dlouhodobé namáhání jazyka roku výroby 1986. |
Zásadní příčina: | • nezjištění únavové trhliny prohlídkami prováděnými podle postupů provozovatele dráhy; • nezjištění povrchových vad v oblasti pojížděné plochy jazyka. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci: • do konce měsíce dubna 2014 vykonat mimořádnou důkladnou kontrolu všech jazyků výhybek, zaměřenou na vydroleniny a odlupování materiálu na pojížděných plochách jazyků; • stanovit opatření k okamžitému zajištění bezpečnosti v případě zjištění výše uvedených vad; • dále průběžně sledovat a v rámci kontrolní činnosti věnovat zvýšenou pozornost technickému stavu pojížděných ploch jazyků; • v rámci rozvoje nejmodernějších defektoskopických metod neprodleně prověřit, resp. vyhodnotit veškeré dostupné defektoskopické metody, kterými je možno zjistit skryté vady v oblasti paty jazyka výhybky, a tu nejúčinnější metodu následně aplikovat v rámci své kontrolní činnosti. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |