Vznik události: | 17. 11. 2011, 22:48 h. |
Popis události: | vykolejení HDV vlaku Os 6256 v důsledku chybějící části kolejnice. |
Dráha, místo: | dráha celostátní, traťová kolej mezi železničními stanicemi Pardubice- Rosice nad Labem a Stéblová, km 4,250. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, s. o. (vlastník a provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 6256). |
Následky: | nedošlo k usmrcení ani zranění osob; celková škoda 389.254 Kč. |
Bezprostřední příčina: | defektoskopické vady na pojížděné části kolejnice, ze kterých došlo k následnému rozvoji trhlin, vedoucím až k lomům části kolejnice s jejím následným rozpadem na kusy. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: |
• provozovatel dráhy při pravidelných kontrolách včas neodhalil výskyt zdroje ohrožení dráhy a nepřijal odpovídající opatření vzhledem ke stavu viditelných, pravidelně se opakujících vad na hlavě levého kolejnicového pásu v km 4,232 – 4,284, ve kterých již delší dobu docházelo k rozvoji trhlin; |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Provozovateli dráhy, SŽDC, s. o., Drážní inspekce doporučuje: • v nejkratším možném termínu, nejpozději do příchodu zimy, vykonat na všech tratích mimořádnou kontrolu výskytu a stavu povrchových vad na hlavách kolejnic se zaměřením na výskyt trhlin a jejich možný rozvoj; • zkrátit časový interval mezi defektoskopickými kontrolami pro závady typu prokluzů na hlavě kolejnice a povrchového poškození kolejnice, protože evidentně dochází k jejich rychlému rozvoji, vedoucímu k lomu kolejnice, a to tak, aby stanovený časový interval spolehlivě zajišťoval bezpečné provozovánídráhy a drážní dopravy. Drážnímu úřadu Drážní inspekce doporučuje: • přijetí vlastního opatření směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u provozovatelů drah železničních regionálních v České republice. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |