EN Česky

Vznik události: 11. 11. 2014, 17.27 h.
Popis události: srážka samostatného hnacího drážního vozidla jedoucího jako posun mezi dopravnami s uvázlým nákladním vlakem Pn 47850.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Petrovice u Karviné st. hr. – Dětmarovice, mezi dopravnami Petrovice u Karviné a Odbočka Závada, traťová kolej č. 1, km 289,100.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
Rail Cargo Austria Aktiengesellschaft, organizační složka (dopravce samostatného hnacího drážního vozidla jedoucího jako posun mezi dopravnami);
ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Pn 47850);
Ostravská dopravní společnost, a. s. (vlastník hnacího drážního vozidla CZ-ODOS 92 54 2 771 170-8).
Následky: bez vzniku újmy na zdraví osob;
celková škoda 471 634 Kč.
Bezprostřední příčina: nedovolená jízda posunu mezi dopravnami za kilometr širé trati (místa na trati), do kterého byl posun sjednán a pokynem provozovatele dráhy v písemném rozkaze stanoven a do něhož směl být dopravcem uskutečněn.
Přispívající faktor: nepřizpůsobení rychlosti jízdy osobou řídící hnací drážní vozidlo posunu mezi dopravnami jízdě podle rozhledových poměrů tak, aby byla zajištěna bezpečnost posunu;
překročení nejvyšší dovolené rychlosti posunu mezi dopravnami osobou řídící hnací drážní vozidlo posunu mezi dopravnami a nepřizpůsobení jízdy samostatně jedoucího hnacího drážního vozidla zhoršeným adhezním podmínkám na trati.
Zásadní příčina:

nesledování nepřenosných návěstidel (staničníků) osobou řídící hnací drážní vozidlo posunu mezi dopravnami, které návěstí kilometrickou a hektometrickou polohu místa na trati, a nevyhodnocování údajů na nich návěstěných ve vztahu k jednoznačnému a srozumitelnému pokynu daného obsahem písemného rozkazu, jímž byla jízda posunu mezi dopravnami dovolena pouze do km 289,200.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
přehodnotit technologický postup jízdy posunu mezi dopravnami uskutečněného pro vlak, který z důvodu zhoršených adhezních podmínek uvázl na trati, kdy je jízda posunu mezi dopravnami realizována ve směru spádu pojížděné koleje proti uvázlému vlaku, stanovený vnitřním předpisem o provozování dráhy, zejména ve
vztahu k nejvyšší dovolené rychlosti jízdy posunu mezi dopravnami v úseku posledních 1 000 metrů před místem uváznutí tak, aby tyto postupy byly pro eliminaci vzniku a následků obdobných mimořádných událostí ještě více zpřísněny. V případech, kdy není místo uváznutí vlaku známo, zpřísnění postupů aplikovat již
od úrovně hlavního (vjezdového) návěstidla pro opačný směr jízdy.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'