Vznik události: | 19.9.2011 06:12 |
Popis události: | srážka drážních vozidel najetím tramvajového vlaku linky č. 20 pořadí 8 do zadní části tramvaje linky č. 14 pořadí 10, s následným vykolejením. |
Dráha, místo: | dráha tramvajová, km 3,68 tratě č. 12 Palackého náměstí – Sídliště Řepy, prostor tramvajové zastávky Kotlářka v Praze 5, směr do centra. |
Zúčastněni: | DPP (provozovatel dráhy a dopravce). |
Následky: | celková škoda 58 040 620 Kč. |
Bezprostřední příčina: | nekontrolovaná jízda tramvajového vlaku linky č. 20/8 z důvodu náhlé zdravotní indispozice řidiče v průběhu jízdy bezprostředně před vznikem MU. |
Přispívající faktor: | absence technických prostředků zabezpečení, které by při pochybení (omylu, selhání nebo náhlé zdravotní indispozici, popř. úmrtí) řidiče tramvaje zabránily další jízdě drážního vozidla. |
Zásadní příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážní inspekce jako věcně příslušný úřad podle ustanovení § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, v platném znění, na základě výsledků zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádné události, pro snížení pravděpodobnosti vzniku podobných mimořádných událostí, doporučuje provozovateli DPP: • postupně nahradit v úvahu přicházejících tramvajích ruční řadič bez mechanismu hlídání bdělosti řidiče (bez funkce mrtvého muže) za ruční řadič vybaveným touto funkcí. V souladu s ustanovením § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb., resp. přílohy č. 7 k vyhlášce č. 376/2006 Sb. Drážní inspekce doporučuje Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u jiných dopravců na dráhách tramvajových v České republice. V souladu s ustanovením § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, v platném znění, resp. ustanovením přílohy č. 7 k vyhlášce č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách, v platném znění, doporučuje Drážní inspekce Ministerstvu dopravy: • rozšířit požadavky na vybavení hnacích drážních vozidel dráhy tramvajové, uvedené v Příloze č. 3 Části IV vyhlášky č. 173/1995 Sb., dopravní řád drah, v platném znění, o zařízení pro kontrolu bdělosti osoby řídící drážní vozidlo. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události |