EN Česky

Vznik události: 12. 3. 2013, 16:23 h.
Popis události: vykolejení taženého drážního vozidla za odjezdu vlaku Pn 66301 na výhybce č. 109, v železniční stanici Přelouč.
Dráha, místo: dráha celostátní, železniční stanice Přelouč, výhybka č. 109, km 317,449.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Pn 66301).
Následky: bez zranění;
celková škoda 228 784 .
Bezprostřední příčina: nevyhovující technický stav taženého drážního vozidla Zacs 33 51 PL-KSG 78-67 170-7;
nevyhovující technický stav výhybky č. 109 v žst. Přelouč.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

nedodržení Všeobecné smlouvy o používání nákladních vozů a ustanovení právních předpisů pro údržbu a provoz nákladních tažených drážních vozidel jeho držitelem;
nedodržení závazné normy a technologických postupů provozovatele dráhy pro údržbu výhybek.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

Provozovateli dráhy Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
rozšířit diagnostiku jedoucích DV o funkci měření kolových tlaků a výstupy z měření poskytnout příslušným dopravcům, respektive využívat tyto výstupy pro případné udělení souhlasu s jízdou konkrétního DV, a toto zapracovat do příslušného předpisu, závazného pro dopravce;
po zavedení technického řešení diagnostiky měření kolových tlaků jedoucích drážních vozidel – zavést povinnost pro všechny dopravce tyto výstupy používat, a přijímat účinná opatření u drážních vozidel se zjištěnými závadami, a toto zapracovat do příslušného předpisu, závazného pro dopravce.

Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bezpečnostních doporučení i u ostatních provozovatelů drah železničních v České republice a jako kompetentnímu úřadu v rámci svých mezinárodních aktivit jejich maximální podporování a prosazování.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'