Vznik události: | 7.9.2011 14:21 |
Popis události: | vykolejení dvou tažených drážních vozidel za jízdy vlaku Vn 48221. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní Přerov – Břeclav, severní zhlaví žst. Přerov, obvod přednádraží, celá křižovatková výhybka č. 208ab, km 182,666. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (vlastník a provozovatel dráhy); ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Vn 48221). |
Následky: | celková zjištěná škoda 676.329 Kč. |
Bezprostřední příčina: | ztráta svislé kolové síly pravého kola 1. nápravy, ve směru jízdy vlaku, předního podvozku taženého drážního vozidla Zas 37 80 7850 148-3 v důsledku závady v geometrických parametrech staniční koleje č. 46 a celé křižovatkové výhybky č. 208ab, části „a“, v žst. Přerov. |
Zásadní příčina: | nezajištění odpovídající pravidelné kontroly a údržby dráhy v místě vzniku mimořádné události. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Provozovateli dráhy, Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci: • technologickými postupy stanovit interval pravidelných kontrol opotřebení (ojetí) jazyků, opornic a srdcovek ve výhybkách a profilu hlavy kolejnice nejen v traťových a hlavních staničních kolejích, ale i ostatních staničních kolejích a měřením zjištěné veličiny dokumentovat. Účelem je, aby se v jiných než traťových a hlavních staničních kolejích při pravidelných a doplňkových prohlídkách nespoléhalo pouze na vizuální posouzení skutečného stavu opotřebení (ojetí) jazyků, opornic a srdcovek ve výhybkách a profilu hlavy kolejnice odborně způsobilými osobami, které v souladu s technologickými postupy platnými v době vydání této zprávy na základě svého subjektivního posouzení rozhodnou o provedení kontroly nedosažení či nepřekročení mezních hodnot opotřebení (ojetí) měřením měřidly nebo šablonou PŠR-3, resp. rozhodnou o přijetí odpovídajících opatření pro zajištění bezpečnosti drážní dopravy. Síti národních bezpečnostních orgánů při Evropské železniční agentuře: • v plném rozsahu implementovat bezpečnostní doporučení Drážní inspekce vydané na základě výsledků zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádné události v drážní dopravě ze dne 22. 06. 2009 v železniční stanici Olomouc hl. n., kterým bylo doporučeno: ◦ v zemích Evropské unie vyvinout a zavést jednotný systém nezaměnitelné identifikace polohy a místa oddělitelných elementů vypružení tažených drážních vozidel, včetně systému jejich evidence. Drážnímu úřadu se doporučuje přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u ostatních provozovatelů drah v České republice. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události |