EN Česky

Vznik události: 2. 10. 2013, 9.57 h.
Popis události: vykolejení hnacího drážního vozidla a taženého drážního vozidla posunového dílu po ukončení jízdy vlaku Rn 50230.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Bohumín – Přerov – Břeclav, železniční stanice Přerov, obvod přednádraží, severní zhlaví, výhybka č. 208, km 182,629.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
ČD Cargo, a. s. (dopravce posunového dílu).
Následky: bez zranění;
celková škoda 2 637 789 .
Bezprostřední příčina: lom pravého ohnutého jazyka odbočné větve výhybky č. 208 železniční stanice Přerov v místě překování jazykového profilu na profil kolejnicový.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

neodpovídající mechanické vlastnosti pravého ohnutého jazyka výhybky č. 208 železniční stanice Přerov v místě překování jazykového profilu na profil kolejnicový, zapříčiněný nesprávnou technologií překování jazykového profilu na profil kolejnicový, resp. absencí či nedokonalým provedením následného tepelného zpracování ve výrobním procesu.

Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení:

1. provozovateli dráhy, kategorie celostátní a regionální, Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
vytvořit a zavést systém archivace výsledků ověřování souladu vlastností materiálu kolejnic, jazyků a srdcovek výhybek, odebíraných od externích dodavatelů, s požadavky technických nebo provozních norem a jinými
závaznými podmínkami po dobu jejich životnosti a po dobu jejich provozu;
v rámci pravidelných prohlídek výhybek věnovat zvýšenou pozornost jazykům výhybek 1. generace vyrobených do roku 2005, a to zejména v místě překování jazykového profilu na profil kolejnicový;
při přijímání opatření po MU vždy posuzovat nedostatky (rizika) komplexně v rámci veškeré provozovatelem dráhy spravované železniční sítě a v tomto rozsahu také přijímat odpovídající opatření (nikoliv pouze na lokální úrovni).
2. Drážnímu úřadu

přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u ostatních provozovatelů drah železničních v České republice.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'