EN Česky

Vznik události: 15. 12. 2014, 20.22.40 h.
Popis události: srážka nákladu loženého na taženém drážním vozidle vlaku Pn 50232 s hlavním (odjezdovým) návěstidlem L1 železniční stanice Prosenice a s dalším technickým zařízením infrastruktury dráhy v železniční stanici Přerov a srážka vlaku Os 3333 s hlavním (odjezdovým) návěstidlem L1 železniční stanice Prosenice, které následkem srážky s vlakem Pn 50232 vytvořilo překážku na dopravní cestě dráhy vlaku Os 3333.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, železniční stanice Prosenice, staniční kolej č. 2, hlavní (odjezdové) návěstidlo L1, km 190,809.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Pn 50232);
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 3333);
Třinecké železárny, a. s. (zákazník nákladní přepravy, dopravce na vlečce Vlečka Třineckých železáren, a. s., Třinec“, kde byl náklad naložen).
Následky: k újmě na zdraví osob nedošlo;
celková škoda 2 137 903 .
Bezprostřední příčina: narušení průjezdného průřezu staniční koleje č. 2 žst. Prosenice zborceným 9. svitkem válcovaného drátu o průměru 15 mm, naloženým shora do mezery/sedla mezi svitky naložené na podlaze taženého drážního vozidla příčně na střed podélné osy taženého drážního vozidla řady Res 31 54 3939 681-5 jako závěr této vrstvy.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina:

použití taženého drážního vozidla k jízdě s nákladem svitků válcovaného drátu, jehož uložení a zajištění nesplňovalo požadavky na bezpečné provozování drážní dopravy a nebylo upraveno Nakládací směrnicí UIC ani příkladem nakládání a ani dohodou o provozně bezpečném naložení zpracovanou specialistou pro nakládací směrnice;
kontrola bezpečnosti dopravcem za období realizace přeprav svitků válcovaného drátu (od roku 2006) naložených příčně na střed podélné osy taženého drážního vozidla, o průměru drátu větším než 9 mm, na nízkostěnných tažených drážních vozidlech naložených na vlečce „Vlečka Třineckých železáren, a. s., Třinec“,
a nezjištění, že uložení a zajištění nákladu nesplňovalo požadavky na bezpečné provozování drážní dopravy a nebylo upraveno Nakládací směrnicí UIC ani příkladem nakládání a ani dohodou o provozně bezpečném naložení zpracovanou specialistou pro nakládací směrnice.

Systémová příčina: postupy pro kontrolu správného naložení a zajištění nákladu svitků drátu naložených příčně na střed podélné osy nízkostěnných tažených drážních vozidel s jedním svitkem vloženým shora sedlaně jako závěr vrstvy neobsahují parametr minimální vzdálenosti mezi vnějšími závity svitků, mezi něž je možné vložit
závěrný svitek, ani parametr minimální hloubky vložení (zasunutí) závěrného svitku do mezery mezi svitky uložené přímo na podlaze taženého drážního vozidla tak, aby tento svitek mohl plnit funkci rozpěrného svitku a byl zamezen jeho pohyb (zborcení) v příčném směru.
Bezpečnostní doporučení: dopravci ČD Cargo, a. s.:
stanovit postupy pro kontrolu správného naložení a zajištění nákladu svitků drátu naložených příčně na střed podélné osy nízkostěnných tažených drážních vozidel s jedním svitkem vloženým shora sedlaně jako závěr vrstvy, včetně parametru minimální vzdálenosti mezi vnějšími závity svitků, mezi něž je možné vložit závěrný svitek, nebo parametr minimální hloubky vložení (zasunutí) závěrného svitku do mezery mezi svitky uložené
přímo na podlaze tažených drážních vozidel tak, aby tento svitek mohl plnit funkci rozpěrného svitku a současně byl zamezen jeho pohyb (zborcení) v příčném směru.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

'