EN Česky

Vznik události: 21. 11. 2018, 22.32 h.
Popis události: střetnutí vlaku Nex 55383 s osobním automobilem.
Dráha, místo: vykolejení posunového dílu (samostatné hnací drážní vozidlo) na výhybce č. 36.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce posunového dílu).
Následky: bez zranění;
celková škoda 4 953 972 Kč.
Bezprostřední příčina: jednostranný pokles zařízení přenosu tažných sil pod úroveň temene hlavy kolejnice.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina: lom přední ojnice zařízení přenosu tažných sil ve svaru mezi okem a tělesem ojnice.
Systémová příčina: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: Drážnímu úřadu:
• v rámci své činnosti jako národního bezpečnostního orgánu přijetí opatření, které zajistí u dopravce České dráhy, a. s.:
1) stanovení horní hranice intervalu kilometrického proběhu u stupňů údržby „periodická oprava vyvazovací“ a „periodická oprava hlavní“ v příloze č. 1 vnitřního předpisu ČD V 25;
2) úpravu znění čl. 20 vnitřního předpisu ČD V 25 ve smyslu závaznosti horní hranice intervalu kilometrického proběhu také u „periodické opravy vyvazovací“ a „periodické opravy hlavní“;
• v rámci své činnosti jako národního bezpečnostního orgánu, včetně mezinárodních aktivit, přijetí opatření, které zajistí u všech v úvahu přicházejících dopravců provozujících hnací drážní vozidla řady 230, 240 a 242:
3) provedení jednorázové kontroly hnacích drážních vozidel uvedených řad zaměřené na technický stav předních ojnic zařízení přenosu tažných sil, konkrétně oblast svaru mezi okem a tělesem předních ojnic;
4) pravidelné provádění nejen defektoskopické kontroly koncového čepu předních ojnic zařízení přenosu tažných sil, ale i defektoskopické kontroly svaru mezi okem a tělesem předních ojnic hnacích drážních vozidel uvedených řad.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost
'