Vznik události: | 21. 11. 2018, 22.32 h. |
Popis události: | střetnutí vlaku Nex 55383 s osobním automobilem. |
Dráha, místo: | vykolejení posunového dílu (samostatné hnací drážní vozidlo) na výhybce č. 36. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce posunového dílu). |
Následky: | bez zranění; celková škoda 4 953 972 Kč. |
Bezprostřední příčina: | jednostranný pokles zařízení přenosu tažných sil pod úroveň temene hlavy kolejnice. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: | lom přední ojnice zařízení přenosu tažných sil ve svaru mezi okem a tělesem ojnice. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: • v rámci své činnosti jako národního bezpečnostního orgánu přijetí opatření, které zajistí u dopravce České dráhy, a. s.: 1) stanovení horní hranice intervalu kilometrického proběhu u stupňů údržby „periodická oprava vyvazovací“ a „periodická oprava hlavní“ v příloze č. 1 vnitřního předpisu ČD V 25; 2) úpravu znění čl. 20 vnitřního předpisu ČD V 25 ve smyslu závaznosti horní hranice intervalu kilometrického proběhu také u „periodické opravy vyvazovací“ a „periodické opravy hlavní“; • v rámci své činnosti jako národního bezpečnostního orgánu, včetně mezinárodních aktivit, přijetí opatření, které zajistí u všech v úvahu přicházejících dopravců provozujících hnací drážní vozidla řady 230, 240 a 242: 3) provedení jednorázové kontroly hnacích drážních vozidel uvedených řad zaměřené na technický stav předních ojnic zařízení přenosu tažných sil, konkrétně oblast svaru mezi okem a tělesem předních ojnic; 4) pravidelné provádění nejen defektoskopické kontroly koncového čepu předních ojnic zařízení přenosu tažných sil, ale i defektoskopické kontroly svaru mezi okem a tělesem předních ojnic hnacích drážních vozidel uvedených řad. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |