EN Česky

Vznik události: 08.08.2008 10:30
Popis události: srážka vlaku EC 108 Comenius s překážkou na dopravní cestě, zřícenou konstrukcí rekonstruovaného silničního mostu ev. č. 464-014, s následným vykolejením hnacího drážního vozidla vlaku EC 108 a sedmi tažených drážních vozidel.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie celostátní, Bohumín – Přerov (trať 305B), železniční stanice Studénka, obvod nákladní nádraží, staniční kolej č. 101, km 243,576, katastrální území Butovice
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);
České dráhy, a. s. (dopravce);
Traťová strojní společnost, a. s. (dopravce);
Moravskoslezský kraj (vlastník mostu).
Následky:

újmu na zdraví s následkem smrti utrpělo 7 osob,
88 osob utrpělo újmu na zdraví.
Po době stanovené § 11 odst. 8 vyhlášky č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách, v Polské republice na následky zranění zemřela 8. osoba.

Celková zjištěná škoda vzniklá v důsledku mimořádné události činí 62.458.840,11 Kč. K datu vydání Zprávy o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události nebyla cestujícími vlaku EC 108 konečná škoda na přepravovaných věcech a zavazadlech vyčíslena.

Bezprostřední příčina: narušení průjezdného průřezu staničních kolejí č. 101 až 105b v obvodu nákladní nádraží železniční stanice Studénka před přijíždějícím vlakem EC 108 náhle vzniklou překážkou na dopravní cestě dráhy, a to zřícenou konstrukcí silničního mostu, ev. č. 464-014.
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina: Drážní inspekce nezjišťovala příčiny pádu mostní konstrukce, ale zaměřila se na zajištění bezpečnosti dráhy a drážní dopravy při provádění stavebních činností v místě stavby „Rekonstrukce mostu ev. č. 464-014 přes trať ČD ve Studénce“. V této oblasti bylo zjištěno nestanovení účinných podmínek eliminujících bezpečnostní rizika vzájemných vlivů stavební činnosti na stavbě a provozované dráhy a drážní dopravy v rámci úkonů, které předcházely vydání rozhodnutí o povolení stavby.
Příčina v systému bezpečnosti: nebyla Drážní inspekcí zjištěna.
Bezpečnostní doporučení: V souladu s ustanovením přílohy č. 7 k vyhlášce č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách, Drážní inspekce doporučuje Drážnímu úřadu, jako národnímu bezpečnostnímu orgánu pro oblast drah a drážní dopravy:
ve stavebním řízení k stavbám dráhy celostátní, regionální a vlečky, stavbám na těchto dráhách a v jejich ochranném pásmu, kde Drážní úřad ve smyslu § 7 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a § 15 odst. 1 písm. b) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, vykonává působnost stavebního úřadu nebo ve smyslu § 7 odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a § 110, 111 a 112 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, vykonává působnost dotčeného orgánu:
1. zajistit, aby v průběhu stavebního řízení byla provedena analýza vlivů stavebních činností stavby na provozovanou dráhu a drážní dopravu a vlivů provozované dráhy a drážní dopravy na stavební činnosti stavby;
2. vydání souhlasu se stavbou vázat stanovením podmínek eliminujících rizika, vyplývající z výše uvedené analýzy;
3. podmínit provádění stavebních činností s vyšší mírou rizik, ve smyslu § 149 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, přítomností autorizovaného inspektora s přímým telekomunikačním spojením na osobu řídící drážní dopravu pro vyzvání k okamžitému zastavení drážní dopravy, při hrozícím nebezpečí;
4. přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace níže uvedeného bezpečnostního doporučení, určeného Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci, i u jiných provozovatelů drah v České republice.  
V souladu s ustanovením § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb.,o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, doporučujeme provozovateli dráhy, kategorie celostátní a regionální, Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci:
1. při zřízení přímého telekomunikačního spojení z místa stavby s osobou řídící drážní dopravu v konkrétním úseku dráhy, dle výše uvedeného bodu 3 bezpečnostního doporučení, zajistit, aby osoba řídící drážní dopravu měla telekomunikační zařízení trvale v dosahu a při hrozícím nebezpečí z prodlení mohla ihned přijmout odpovídající opatření pro zajištění bezpečného provozování drážní dopravy. 
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost

 

 

'