Vznik události: | 08.08.2008 10:30 |
Popis události: | srážka vlaku EC 108 Comenius s překážkou na dopravní cestě, zřícenou konstrukcí rekonstruovaného silničního mostu ev. č. 464-014, s následným vykolejením hnacího drážního vozidla vlaku EC 108 a sedmi tažených drážních vozidel. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, Bohumín – Přerov (trať 305B), železniční stanice Studénka, obvod nákladní nádraží, staniční kolej č. 101, km 243,576, katastrální území Butovice |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); České dráhy, a. s. (dopravce); Traťová strojní společnost, a. s. (dopravce); Moravskoslezský kraj (vlastník mostu). |
Následky: |
újmu na zdraví s následkem smrti utrpělo 7 osob, Celková zjištěná škoda vzniklá v důsledku mimořádné události činí 62.458.840,11 Kč. K datu vydání Zprávy o výsledcích šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události nebyla cestujícími vlaku EC 108 konečná škoda na přepravovaných věcech a zavazadlech vyčíslena. |
Bezprostřední příčina: | narušení průjezdného průřezu staničních kolejí č. 101 až 105b v obvodu nákladní nádraží železniční stanice Studénka před přijíždějícím vlakem EC 108 náhle vzniklou překážkou na dopravní cestě dráhy, a to zřícenou konstrukcí silničního mostu, ev. č. 464-014. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: | Drážní inspekce nezjišťovala příčiny pádu mostní konstrukce, ale zaměřila se na zajištění bezpečnosti dráhy a drážní dopravy při provádění stavebních činností v místě stavby „Rekonstrukce mostu ev. č. 464-014 přes trať ČD ve Studénce“. V této oblasti bylo zjištěno nestanovení účinných podmínek eliminujících bezpečnostní rizika vzájemných vlivů stavební činnosti na stavbě a provozované dráhy a drážní dopravy v rámci úkonů, které předcházely vydání rozhodnutí o povolení stavby. |
Příčina v systému bezpečnosti: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | V souladu s ustanovením přílohy č. 7 k vyhlášce č. 376/2006 Sb., o systému bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy a postupech při vzniku mimořádných událostí na dráhách, Drážní inspekce doporučuje Drážnímu úřadu, jako národnímu bezpečnostnímu orgánu pro oblast drah a drážní dopravy: ve stavebním řízení k stavbám dráhy celostátní, regionální a vlečky, stavbám na těchto dráhách a v jejich ochranném pásmu, kde Drážní úřad ve smyslu § 7 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a § 15 odst. 1 písm. b) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, vykonává působnost stavebního úřadu nebo ve smyslu § 7 odst. 3 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a § 110, 111 a 112 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, vykonává působnost dotčeného orgánu: 1. zajistit, aby v průběhu stavebního řízení byla provedena analýza vlivů stavebních činností stavby na provozovanou dráhu a drážní dopravu a vlivů provozované dráhy a drážní dopravy na stavební činnosti stavby; 2. vydání souhlasu se stavbou vázat stanovením podmínek eliminujících rizika, vyplývající z výše uvedené analýzy; 3. podmínit provádění stavebních činností s vyšší mírou rizik, ve smyslu § 149 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, přítomností autorizovaného inspektora s přímým telekomunikačním spojením na osobu řídící drážní dopravu pro vyzvání k okamžitému zastavení drážní dopravy, při hrozícím nebezpečí; 4. přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace níže uvedeného bezpečnostního doporučení, určeného Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci, i u jiných provozovatelů drah v České republice. V souladu s ustanovením § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb.,o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, doporučujeme provozovateli dráhy, kategorie celostátní a regionální, Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci: 1. při zřízení přímého telekomunikačního spojení z místa stavby s osobou řídící drážní dopravu v konkrétním úseku dráhy, dle výše uvedeného bodu 3 bezpečnostního doporučení, zajistit, aby osoba řídící drážní dopravu měla telekomunikační zařízení trvale v dosahu a při hrozícím nebezpečí z prodlení mohla ihned přijmout odpovídající opatření pro zajištění bezpečného provozování drážní dopravy. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |