Vznik události: | 18. 11. 2018, 21.28 h. |
Popis události: | stažení obruče z kotouče kola taženého drážního vozidla s jeho následným vykolejením za jízdy vlaku Pn 52918. |
Dráha, místo: | dráha železniční, kategorie celostátní, Bohumín – Prosenice, železniční stanice Studénka, obvod osobní nádraží, výhybka č. 33, km 244,214. Místem vykolejení je staniční kolej č. 1, km 244,218. |
Zúčastněni: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy); Advanced World Transport, a. s. (dopravce vlaku Pn 52918 a držitel vykolejeného taženého drážního vozidla CZ-AWT 88 54 9200 105-6). |
Následky: | celková škoda 5 013 500 Kč. |
Bezprostřední příčina: | uvolnění spojení obruče s věncem kotouče levého kola 1. nápravy taženého drážního vozidla CZ-AWT 88 54 9200 105-6 za současné destrukce vzpěrného kroužku a části obruče. |
Přispívající faktor: | nebyl Drážní inspekcí zjištěn. |
Zásadní příčina: |
postupná deformace styčné plochy obruče levého kola 1. nápravy v průběhu používání taženého drážního vozidla CZ-AWT 88 54 9200 105-6, zapříčiněná materiálem obruče neodpovídajícím stanoveným parametrům. |
Systémová příčina: | nebyla Drážní inspekcí zjištěna. |
Bezpečnostní doporučení: | Drážnímu úřadu: • přijetí vlastního opatření, které zajistí provedení jednorázové kontroly stavu obručových kol TDV používaných při provozování drážní dopravy všemi dopravci v rámci členských zemí Evropské unie, zda nepocházejí z tavby č. 33049 od výrobce železničních dvojkolí Huta Gliwice (tehdejší Polská lidová republika). U všech TDV s danou obručí pak zajistit přijetí účinného opatření proti možnému vykolejení těchto TDV za jízdy vlaku. |
Závěrečná zpráva: | Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost |