EN Česky

 

Vznik události: 14.03.2011 09:18
Popis události: Za průjezdu vlaku R 867 železniční stanicí Uhersko došlo k lomu obruče kola hnacího drážního vozidla na 4. nápravě vpravo ve směru jízdy (1. náprava vlevo).
Dráha, místo: Dráha celostátní trať 501A Česká Třebová – Praha Libeň, žst. Uhersko, kolej č. 1, km 286,160.
Zúčastněni: České dráhy, a. s. (dopravce);
Správa železniční dopravní cesty, s. o., (provozovatel dráhy);
Následky: bez újmy na zdraví osob;
škoda na drážním vozidle: 245 000 Kč;
škoda na infrastruktuře nevznikla;
celková škoda: 245 000 Kč.
Bezprostřední příčina: - metalurgická vada materiálu obruče;
- nezjištění metalurgické vady a z ní se rozvíjející trhliny při pravidelných údržbových zásazích.
Zásadní příčina: - příliš velká tolerance pro defektoskopické vady výkovků obručí stanovené předpisem „ČD TÚP/TDPP 1140/I – Technické dodací a přejímací podmínky – Neopracované válcované obruče z nelegované oceli pro hnací vozidla“;
- nezahrnutí defektoskopických zkoušek obručí do systému pravidelných zásahů vyšších stupňů preventivní údržby HDV;
– nezahrnutí defektoskopických zkoušek obručí do oprav, při kterých dochází k technologickému tepelnému ovlivnění obručí a soustružení jízdní plochy.
Systémová příčina: příčiny způsobené legislativním a regulačním rámcem ani příčiny v používání systému zajišťování bezpečnosti nebyly zjištěny
Bezpečnostní doporučení: Drážní inspekce jako věcně příslušný úřad podle ustanovení § 53b odst. 5 zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, na základě výsledků zjišťování příčin a okolností vzniku MU, pro snížení pravděpodobnosti vzniku podobných MU, doporučuje dopravci ČD, a. s.:
1. Zařadit do systému pravidelné údržby při vyšších stupních údržby provádění defektoskopických zkoušek obručí HDV.
2. Zařadit do vnitřních předpisů o organizačním zajištění údržby drážních vozidel defektoskopické zkoušky obručí po opravách, při nichž dochází k jejich tepelnému zpracování a ovlivnění a po soustružení jízdní plochy.
3. Zpřísnit na základě závěrů šetření této mimořádné události toleranci pro defektoskopické vady obručí v technických a přejímacích podmínkách „Neopracované válcované obruče z nelegované oceli pro HDV“.
Drážní inspekce současně doporučuje Drážnímu úřadu přijetí vlastního bezpečnostního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného doporučení i u ostatních dopravců v České republice.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události









 

'