EN Česky

Vznik události: 06.01.2011 11:05
Popis události: souhlas vlaku k další jízdě po trati, kterou za nepříznivých povětrnostních podmínek (silného větru a tvorby sněhových závějí) 176 minut neprojelo žádné drážní vozidlo, uváznutí vlaku na trati, nedovolené pokračování v jízdě po vyžádání pomocné lokomotivy, srážka se sněhovou závějí a vykolejení.
Dráha, místo: dráha železniční, celostátní, trať 507A Havlíčkův Brod – Pardubice/Rosice nad Labem, mezi zastávkou Holetín a Vojtěchov v km 45,823.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, s. o. (provozovatel dráhy);
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 5301 a OOD).
Následky: bez újmy na zdraví osob;
celková škoda 430 000 Kč.
Bezprostřední příčina: rozhodnutí dovolit bez přijetí opatření k zajištění bezpečnosti jízdu vlaku Os 5301 po trati, která nebyla za nepříznivých povětrnostních podmínek (silného větru a tvorby sněhových závějí) 176 minut projeta žádným drážním vozidlem.
Přispívající faktor: nevyžádání souhlasu výpravčího před pokračováním Os 5301 v jízdě z místa nahlášené neschopnosti.
Zásadní příčina:
  • nestanovení postupů podmiňujících obnovení provozování dráhy po MU prokazatelně zdokumentovaným souhlasným vyjádřením odborně způsobilých osob ke stavu dráhy a drážních vozidel;
  • nestanovení postupu pro činnost výpravčího v situaci, kdy má být vlaku mimořádně stojícímu na trati vydán souhlas k další jízdě, ale výpravčímu jsou známy skutečnosti opravňující k pochybám o sjízdnosti trat
Systémová příčina: neaktivování systému zimních opatření k zajišťování bezpečnosti za nepříznivé povětrnostní situace
Bezpečnostní doporučení:

Provozovateli dráhy Správa železniční dopravní cesty, s. o.

  • upravit postupy obnovování provozování dráhy po MU tak, aby byla prokazatelně zdokumentována vyjádření odborně způsobilých osob ke stavu dráhy a drážních vozidel a obnovení provozování dráhy bylo podmíněno respektováním těchto vyjádření;
  • stanovit postup pro činnost výpravčího v situaci, kdy má být vlaku mimořádně stojícímu na trati vydán souhlas k další jízdě, ale výpravčímu jsou známy skutečnosti opravňující k pochybám o sjízdnosti trati;
  • stanovit podle místních specifik jednoznačná kritéria nebo jasnou metodiku, za jakých podmínek požádat o vyhlášení zimních opatření;
  • využívat pro zajištění bezpečného provozování dráhy lokální informace poskytované pobočkami ČHMÚ v krajských městech, a to zejména ve vytipovaných oblastech, kde se při nepříznivé povětrnostní situaci předpokládá výskyt překážek na trati;

Drážnímu úřadu přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedeného bezpečnostního doporučení i u ostatních provozovatelů drah regionálních v České republice.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události









 

'