EN Česky

Vznik události: 22. 1. 2019, 7:47 h.
Popis události: střetnutí vlaku Os 2652 se silničním motorovým vozidlem – nákladním automobilem.
Dráha, místo: dráha železniční, kategorie regionální, Liberec – Tanvald, mezi železničními stanicemi Vesec u Liberce a Jablonec nad Nisou, železniční přejezd P5508 v km 5,446.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (provozovatel dráhy);  
České dráhy, a. s. (dopravce vlaku Os 2652);
řidič silničního motorového vozidla.
Následky: bez újmy na zdraví;
celková škoda 25 314 966 Kč. 
Bezprostřední příčina: uváznutí nákladního automobilu na železničním přejezdu. 
Přispívající faktor: nebyl Drážní inspekcí zjištěn.
Zásadní příčina: • dlouhodobě chybná klasifikace kategorie a funkční třídy (skupiny) pozemní komunikace a nezjištění této závady při zpracování a připomínkování projektové dokumentace popř. při kontrolní činnosti;  
• podélný sklon pozemní komunikace na železničním přejezdu a v navazujících úsecích bez jakéhokoliv omezení provozu silničních vozidel v rozporu s ČSN 73 6380 a nezjištění této závady při kontrolní činnosti, popřípadě chybějící dopravní značení omezující provoz silničních vozidel a nezjištění této závady při zpracování a připomínkování projektové dokumentace popř. při kontrolní činnosti.
Systémová příčina: opakované selhání kontrolní činnosti v klasifikaci kategorie a funkční třídy (skupiny) pozemní komunikace vedoucí přes železniční přejezd.
Bezpečnostní doporučení: Drážnímu úřadu:
• vzhledem ke skutečnosti, že došlo k opakovaným uváznutím silničních motorových vozidel na železničních přejezdech, které byly po významné opravě nebo přestavbě schválené Drážním úřadem, aniž by bylo ověřeno splnění všech platných norem včetně ČSN 73 6380, aby byl zajištěn plynulý průjezd silničních vozidel, resp. aniž by byl železniční přejezd správně označen odpovídajícím dopravním značením o omezení provozu silničních vozidel na pozemní komunikaci na přejezdu, přijetí vlastního opatření směřujícího k realizaci:
1) úpravy systému bezpečnosti tak, aby provozovatel dráhy dokázal porovnáním se skutečným stavem kriticky hodnotit údaje o kategorii a funkční třídě pozemní komunikace získané od správce pozemní komunikace;
2) systematického zjišťování kategorie a funkční třídy (skupiny) pozemní komunikace, včetně zajištění dokladování způsobu získání této informace;  
3) kontroly, zda dopravní značení před železničními přejezdy odpovídá kategorii a funkční třídě (skupině) pozemní komunikace, a kontroly plnění opatření stanovených při společných prohlídkách železničních přejezdů.

Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné událost
'