EN Česky

Vznik události: 5.6.2011 12:24
Popis události: vybočení bezstykové koleje pod vlakem Vn 52061 a následné vykolejení jeho třinácti TDV.
Dráha, místo: dráha celostátní, 315A, Nezamyslice – Brno hl. n., mezistaniční úsek Vyškov na Moravě – Ivanovice na Hané, km 50,765.
Zúčastněni: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (vlastník a provozovatel dráhy);
ČD Cargo, a. s. (dopravce vlaku Vn 52061).
Následky: nedošlo k usmrcení ani zranění osob;
celková škoda 1.039.368,65 Kč.
Bezprostřední příčina: • nevyhovující celkový technický stav bezstykové koleje v úseku Vyškov na Moravě – Ivanovice na Hané, který bezprostředně ohrožoval bezpečnost drážní dopravy;
• nedostatečná a z hlediska zajištění bezpečnosti provozu drážní dopravy, neodpovídající reakce provozovatele dráhy na vzniklou situaci, vzhledem k závažnosti opakovaných hlášení o stejné závadě na bezstykové koleji.
Přispívající faktor: • vytvoření pevného, tzv. kotevního místa v dilatující bezstykové koleji s vážně narušenou držebností upevňovadel;
• značné stáří velmi provozně zatížené bezstykové koleje pořízené v roce 1986.
Zásadní příčina: • provozovatelem dráhy dlouhodobě nedůsledně prováděné pravidelné kontroly a prohlídky na úrovni provozní i výkonné jednotky;
• nezjištění rozsahu nevyhovujícího technického stavu upevnění kolejnic a pryžových podložek pod patami kolejnic;
• špatná a nedostatečná údržba bezstykové koleje, zásadně přispívající k jejímu výslednému špatnému technickému stavu;
• nevyhovující stav upevnění a pryžových podložek pod patami kolejnic;
• dlouhodobě neodstraněná opakovaně zjištěná směrová závada.
Systémová příčina: • vzhledem k rozsahu kontrolami zjištěných závad na bezstykových kolejích v celé síti drah provozovaných Správou železniční dopravní cesty, státní organizací, se jedná o naprosté selhání celého kontrolního systému v systému zajišťování bezpečnosti provozovatele dráhy. Docházelo dlouhodobě a plošně ke špatnému vykonávání kontrolní činnosti ve vztahu k bezstykové koleji na úrovni provozních i výkonných jednotek, kdy nebyl kontrolami na různých stupních odhalen závažný zdroj ohrožení dráhy. Jde tak o dlouhodobé a opakované selhávání celého systému zajišťování bezpečnosti.
Bezpečnostní doporučení: Provozovateli dráhy, Správě železniční dopravní cesty, se doporučuje:
1) stanovit maximální dobu životnosti pryžových podložek pod patou kolejnice z důvodu jejich prokazatelné degradace vlivem provozu a klimatických podmínek;
2) stanovit maximální hodnoty opotřebení pryžových podložek pod patou kolejnice a maximální počet takto opotřebených podložek na určený úsek trati, při jehož dosažení bude nutné uskutečnit výměnu pryžových podložek pod patou kolejnice nebo přijmout účinná opatření pro zajištění bezpečnosti;
3) stanovit maximální dobu životnosti nebo maximální hodnotu opotřebení dvojitých pružných kroužků v případě jejich umístění v uzlu upevnění kolejnice k podkladnici;
4) do příchodu zvýšených teplot v roce 2012 provést mimořádnou kontrolu technického stavu pryžových podložek pod patou kolejnice na všech bezstykových kolejích starších 10 let;
5) do příchodu zvýšených teplot v roce 2012 provést mimořádnou kontrolu technického stavu a zachování pružících schopností dvojitých pružných kroužků na všech bezstykových kolejích starších 10 let;
6) do příchodu zvýšených teplot v roce 2012 provést mimořádné ověření znalostí u všech vedoucích zaměstnanců, kteří se podílejí na kontrolní činnosti, údržbě a odstraňování závad na bezstykové koleji;
7) zpracovat analýzu všech možných pracovních úkonů a činností potřebných při údržbě a kontrolách tratí, stanovit průměrnou časovou náročnost a výsledky analýzy porovnat se skutečnými personálními kapacitami, které jsou pro tyto činnosti k dispozici. Na základě výsledků přijmout další případná opatření.
Drážnímu úřadu se doporučuje:
přijetí vlastního opatření, směřujícího k zajištění realizace výše uvedených bodů 1), 2), 3), 4) a 5) bezpečnostního doporučení i u ostatních provozovatelů drah železničních v České republice.
Závěrečná zpráva: Závěrečná zpráva o výsledcích šetření mimořádné události









 

'